مادربرد چیست؟ آشنایی با اجزای مادربرد

هر یک از این هدرها پیکربندی متفاوتی دارند و روی ولتاژ خاصی کار می‌کنند. در حال حاضر، دو تولید کننده اصلی در این میان وجود دارد که اینتل و AMD هستند. این شرکت‌ها پردازنده‌هایی را که روی سوکت‌های مختلف نصب شده‌اند را تولید می‌کنند. این سوکت‌ها قابل تعویض نیستند و پریزهای آن‌ها نیز با یکدیگر متفاوت هستند. مادربرد برای صرفه جویی حداکثری در فضای کامپیوتر کاربرد دارد و تمام ویژگی‌های اساسی که یک برد بزرگ‌تر می‌تواند در اختیار شما بگذارد را دارد. برخی از افراد، ساخت کامپیوتر شخصی در مادربرد Mini-ITX را ترجیح می‌دهند که بسیار کوچک‌تر از مادربردهای ATX است و البته که راه حل فشرده‌تری را برای افرادی خواهد داشت که از فضای کافی برای کامپیوتر شخصی خود برخوردار نیستند.

اجزای یک مادربرد مدرن

در سرچ باکس، cmd را تایپ و اینتر کنید تا پنجره Command Prompt باز شود. همچنین می‌توانید با فشردن همزمان دو دکمه Win و R، و تایپ cmd و زدن اینتر، وارد این پنجره شوید. هنگام باز کردن درب کیس حتما برق کیس را قطع کنید و از دست زدن به قطعات روی آن خودداری کنید. وضعیت نامناسب بازار داخلی و افزایش چشمگیر قیمت اسمارت‌فون‌ها باعث شده تا تقاضا …

  • انتخاب مادربرد ، یکی از تصمیمات مهم در زمان تهیه و یا ارتقاء یک کامپیوتر است .انتخاب فوق ، علاوه بر تاثیر مستقیم بر عملکرد فعلی سیستم ، بیانگر انعطاف سیستم در زمان ارتقاء نیز می باشد .
  • داخل بخش بالا به ترفند های مختلف پیدا کردن مدل دقیق مادربرد کامپیوتر اشاره کردیم.
  • برای انجام این کار؛ شما نه تنها به یک پردازنده قابل اورکلاک؛ بلکه به یک مادربرد که از اورکلاکینگ پشتیبانی می کند نیاز خواهید داشت.
  • برخی از قطعات به اتصال دهنده‌های برق اضافی در مادربرد مانند رم درایوهای ذخیره‌سازی و کارت‌های گرافیک، به اسلات‌های برق نیاز نخواهند داشت.
  • هر مادربرد دارای یک بخش ورودی/خروجی در عقب خود است که چندین پورت برای اتصال وسایل جانبی در آن وجود دارد.

اما برای کار کردن این هاردها به مادربردی نیاز دارید که از هاردهای M.2 پشتیبانی کند. یا شاید شما یک کامپیوتر می خواهید که از انتقال سریع داده ها از طریق تاندربولت 3 پشتیبانی کند؛ در این صورت شما یه یک مادربرد با اتصال Thunderbolt 3 نیاز خواهید داشت. اگر پردازنده مرکزی شما نسبتا جدید باشد؛ دستاوردهای عملکردی که از ارتقاء به پردازنده جدیدتر بدست می آورید بسیار ناچیز خواهند بود.

کاربران بیشتر به دنبال چه هستند؟

همچنین تعداد درگاه‌های PCIe مادربرد با فرم فاکتور Micro-ATX بیشتر است و می‌تواند تا ۴ اسلات RAM را در خود جای دهد. به همین منوال، می‌توانید تا ۳ کارت گرافیک را در این مادربردها نصب کنید و این نیز مزیت دیگری نسبت به فرم فاکتور Mini-ITX محسوب می‌شود. از جمله مادربردهای Micro-ATX، می‌توان به مادربرد بایواستار مدل H310MHP Ver. 7.x اشاره کرد. بردهای این فرم فاکتور با ابعاد ۱۷x۱۷ سانتی‌متر، برای کامپیوترهای کوچک که فضای کمی را اشغال می‌کنند بسیار مناسب است. قیمت مادربرد با فرم فاکتور Mini-ITX معمولاً پایین است و این یکی از مزایای آن است.

به عنوان مثال، SATA III دارای حرکت سرعت 6 گیگابیت در ثانیه و USB 3.0 دارای حداکثر سرعت 5 گیگابایت در ثانیه است. هر دو برای انتقال ساده فایل و انتقال داده بسیار سریع هستند؛ اما بالاترین سطح SSD از نظر سرعت انتقال؛ حدود 2 گیگابیت در ثانیه است. اگر شما گیمر نیستید و بیشتر یک کاربر معمولی اینترنت هستید؛ بهترین انعطاف پذیری شما خرید رم یا هارد SSD است و می توانید به طور کلی از ارتقاء کارت گرافیک خود صرف نظر کنید. مدل مادربورد یکی از چیزهاییه که خیلی ها نمی دونن چجوری باید پیداش کنن . خب مسلما این مسئله زمانی پیش میاد که شما کارتون مادربورد و یا DVD درایورش رو گم کرده باشید . حتما اگه تا انتهای این پست رو نخونده باشید و یا خیلی با کامپیوتر آشنا نباشین ، به My Computer می رید و در قسمت Properties دنبال مدل مادربورد تون می گردید اما غافل از اینکه اونجا اطلاعات اولیه مثل مقدار حافظه RAM و فرکانس پردازنده رو نشون میده .

مادربرد ایسوس ROG STRIX Z790 E GAMING WIFI DDR5

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار